Orijin(0,0) ekranın sol alt köşesinde, daire ile gösterilen noktadır. Bu noktaya göre tanımlanan koordinatlar global koordinatlardır. Orijinden geçen yatay eksen x, dikey eksen y eksenidir.
Koordinat sistemi X (apsis), Y (ordinat), A(açı), L(uzunluk) parametreleriyle kullanılır. Bu parametrelerin kullanıldığı araç, koordinat kutusudur. İmleç hareket ettikçe koordinat kutusu üzerinde bulunan değerler de değişir. İmlecin koordinat bilgileri koordinat kutusunda izlenebilir.
Koordinat kutusu üzerindeki X, x ekseni koordinat bilgisinin Y, y ekseni koordinat bilgisinin, L uzunluk bilgisinin, A ise açı bilgisinin tanımlanmasında kullanılır.
X, Y, L değerleri metre, santimetre, milimetre, fit ve inç cinsinden kullanılabilir. Bunun için;
Ayarlar/Genel Ayarlar tıklanır.
Açılan diyalogta Girdi Birimleri sekmesi tıklanır.Kategori listesi açılır.
Temel Birimler, bölümünde birim seçilir.
Tamam butonu tıklanarak diyalogtan çıkılır.
Koordinat kutusuna yazılacak bilgiler, girdi birimi olarak seçilen birim cinsinden tanımlanır. A parametresi ise açıdır ve birimi derece cinsinden girilir.
Koordinat kutusuna değer girmek için ya klavyeden X, Y, L ve A tuşları kullanılır ya da fare ile bu kutucuklar tıklanır. İmleç kutucukta iken, bilgi yazılır ve klavyeden enter tuşuna basılır. Enter tuşuna basıldıktan sonra satır kırmızı renge bürünür. Artık girilen değer kilitlenmiştir. İmleç hareket ettikçe kilitlenmeyen değerler değişecek, kilitlenen değerler ise sabit kalacaktır. Bu mantıkla X ve Y, A ve L satırları aynı anda kullanılabilir.
Kolon, tekil temel gibi objeler uzunluk bilgisi gerektirmez. Bu objeler tanımlanırken tek nokta tıklanır. Bunun yanında çizgi, duvar, kiriş gibi objeler uzunlukları olduğu için iki nokta ile tanımlanabilir. Çalışma alanı içerisinde işlem yapılacak her nokta koordinat sistemi ile tanımlanabilir. Uzunluğu olan bir objeyi tanımlamak için, ya “başlangıç ve bitiş noktasının koordinat değerleri” bilinmeli veya “bir noktasının koordinat değeri, uzunluğu ve açısı” bilinmelidir.
Yukarıdaki şekilde (X1 ,Y1) , (X2, Y2) sırasıyla objenin sol ve sağ uçlarının koordinatları, L1 uzunluğu, A1 ise açısıdır.
Önce obje tıklanır. İmleç obje moduna geçer.
Obje modundayken X tuşuna basılır, X1 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y1 değeri girilir ve enter tuşuna basılır.
Çizim alanında hangi nokta tıklanırsa, imleç koordinat kutusundaki değerlere kilitlenecektir ve girilen değerlerin belirlediği noktaya atlayacaktır.
Bu anda program ikinci noktanın yerinin belirlenmesini bekleyecektir. İmleç hareket ettikçe objenin sanal görüntüsü de imlece bağlı olarak değişecektir.
X tuşuna basılır, X2 girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y2 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Çizim alanı tıklanır.
Obje belirtilen koordinatlarda oluşacaktır.
Esc tuşuna basılarak moddan çıkılır. Obje çizimi tamamlanır.
İstenirse, 2. nokta tanımlanırken x, y satırlarını kullanmak yerine A ve L satırları da kullanılabilir.
Klavyeden A tuşuna basılır ve A1 değeri girilir.
Enter tuşuna basılarak program girilen değere kilitlenir.
L tuşuna basılır ve L1 değeri girilir.
Enter tuşuna basılır.
Çizim alanı tıklanarak işlem tamamlanır. Obje çizimini sona erdirmek için Esc tuşuna basılır.
Üstteki şekilde (X1,Y1) objenin koordinatlarıdır.
Önce obje tıklanır. İmleç obje moduna geçer.
Obje modundayken X tuşuna basılır, X1 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y1 değeri girilir ve enter tuşuna basılır.
Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, imleç koordinat kutusuna kilitlenecektir ve girilen değerlerin belirlediği noktaya atlayacaktır. Obje çizimini sonlandırmak için farenin sol tuşu tıklanır veya Enter tuşuna basılır. ESC tuşu ile moddan çıkılır.
Uzunluğu olmayan bir obje düzlemde belirli bir açıyla tanımlanabilir.
Önce ilgili obje komutu tıklanır. İmleç obje moduna geçer.
Obje modundayken X tuşuna basılır, X1 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y1 değeri girilir ve enter tuşuna basılır.
Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, imleç koordinat kutusuna kilitlenecektir ve girilen değerlerin belirlediği noktaya atlayacaktır .
Bu aşamada A tuşuna basılır. Açı değeri girilir ve enter tuşuna basılır. Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, obje açıyla oluşacaktır.
ESC tuşuna basılarak moddan çıkılır.
Koordinat kutusunda yazılan koordinat değerleri aksi belirtilmedikçe global orijin noktasına göredir. Kullanıcı projenin herhangi bir aşamasında istediği zaman lokal koordinatlara göre çalışabilir. Lokal koordinatlara göre çalışmak demek, orijin noktasını çizim alanında istenilen noktaya taşımak demektir. Bu işlem sayesinde büyük koordinat değerleriyle uğraşılmaz. Başka bir deyişle orijin istenilen bir nokta olabilir ve koordinat kutusuna yazılan X ve Y koordinatları bu noktaya göre girilebilir.
Lokal orijin tanımlamak için Lokal Nokta Tanımla komutu kullanılır. Koordinat bilgisi girilmeden önce Araçlar/Yakalama/Lokal Nokta Tanımla komutu çalıştırılır ve uygun bir nokta tıklanır. Daha sonra belirlenen lokal orijin noktasına göre koordinat değerleri girilir.
Lokal nokta tanımlandığında program, koordinat kutusunda X ve Y önündeki kutucuklara işaret koyar. Bu işaret lokal koordinatlarda çalışıldığını belirten işarettir. İşaret var oldukça girilen koordinat değerleri lokal değerlerdir. İşaret yoksa global koordinatlara göre çalışılıyor demektir. Kullanıcı istediği anda bu işaretleri kaldırabilir ve işaretleyebilir. İşaretleri kaldırmak veya tekrar işaretlemek için klavyeden G tuşu kullanılabilir. Lokal Nokta Tanımla komutu ile tanımlanan lokal koordinatların apsis ve ordinatları 0 ve 90 derecedir.
Lokal koordinatlar sistemi herhangi bir açıda da tanımlanabilir. Başka bir deyişle, lokal koordinatların apsis ve ordinatları herhangi bir açıda tanımlanabilir. Bu tanımlama için, Lokal Koordinat Sistemi Tanımla ve Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir komutları kullanılır.
Araçlar/Yaklama/Lokal Koordinat Sistemi Tanımla satırı ya da toolbardan Lokal Koordinat Tanımla ikonu tıklanır.
Program lokal koordinat sisteminin apsinin tanımlanmasını bekler.
İki nokta tıklanarak apsis tanımlanır. Lokal koordinar sisteminin apsisi belirli bir açıda tanımlanmak isteniyorsa 1.nokta tıklanır ve koordinat kutusunda A satırına açı değeri girilir ve klavyeden Enter tuşuna basılır. 2. nokta tıklanır, böylece lokal kooordinat sisteminin apsisi tanımlanmış olur. Ordinar ise apsise diktir.
İşlem sonlandığında lokal koordinat sistemi otomatik olarak etkin duruma geçer.
Araçlar/Yakalama/Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir satırı ya da toolbardan Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir ikonu tıklanırsa, lokal koordinat iptal edilir ve tekrar global koordinatlara dönülür. Herhangi bir aşamada Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir komutu tekrar tıklanırsa, son tanımlanmış lokal koordinat sistemi kullanır.
Üstteki şekilde (X1,Y1) objenin koordinatlarıdır.
Önce obje tıklanır. İmleç obje moduna geçer.
Obje modundayken X tuşuna basılır, X1 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y1 değeri girilir ve enter tuşuna basılır.
Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, imleç koordinat kutusuna kilitlenecektir ve girilen değerlerin belirlediği noktaya atlayacaktır. Obje çizimini sonlandırmak için farenin sol tuşu tıklanır veya Enter tuşuna basılır. ESC tuşu ile moddan çıkılır.
Uzunluğu olmayan bir obje düzlemde belirli bir açıyla tanımlanabilir.
Önce ilgili obje komutu tıklanır. İmleç obje moduna geçer.
Obje modundayken X tuşuna basılır, X1 değeri girilir, enter tuşuna basılır.
Y tuşuna basılır, Y1 değeri girilir ve enter tuşuna basılır.
Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, imleç koordinat kutusuna kilitlenecektir ve girilen değerlerin belirlediği noktaya atlayacaktır .
Bu aşamada A tuşuna basılır. Açı değeri girilir ve enter tuşuna basılır. Bu anda çizim alanında hangi nokta tıklanırsa tıklansın, obje açıyla oluşacaktır.
ESC tuşuna basılarak moddan çıkılır.
Koordinat kutusunda yazılan koordinat değerleri aksi belirtilmedikçe global orijin noktasına göredir. Kullanıcı projenin herhangi bir aşamasında istediği zaman lokal koordinatlara göre çalışabilir. Lokal koordinatlara göre çalışmak demek, orijin noktasını çizim alanında istenilen noktaya taşımak demektir. Bu işlem sayesinde büyük koordinat değerleriyle uğraşılmaz. Başka bir deyişle orijin istenilen bir nokta olabilir ve koordinat kutusuna yazılan X ve Y koordinatları bu noktaya göre girilebilir.
Lokal orijin tanımlamak için Lokal Nokta Tanımla komutu kullanılır. Koordinat bilgisi girilmeden önce Araçlar/Yakalama/Lokal Nokta Tanımla komutu çalıştırılır ve uygun bir nokta tıklanır. Daha sonra belirlenen lokal orijin noktasına göre koordinat değerleri girilir.
Lokal nokta tanımlandığında program, koordinat kutusunda X ve Y önündeki kutucuklara işaret koyar. Bu işaret lokal koordinatlarda çalışıldığını belirten işarettir. İşaret var oldukça girilen koordinat değerleri lokal değerlerdir. İşaret yoksa global koordinatlara göre çalışılıyor demektir. Kullanıcı istediği anda bu işaretleri kaldırabilir ve işaretleyebilir. İşaretleri kaldırmak veya tekrar işaretlemek için klavyeden G tuşu kullanılabilir. Lokal Nokta Tanımla komutu ile tanımlanan lokal koordinatların apsis ve ordinatları 0 ve 90 derecedir.
Lokal koordinatlar sistemi herhangi bir açıda da tanımlanabilir. Başka bir deyişle, lokal koordinatların apsis ve ordinatları herhangi bir açıda tanımlanabilir. Bu tanımlama için, Lokal Koordinat Sistemi Tanımla ve Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir komutları kullanılır.
Araçlar/Yaklama/Lokal Koordinat Sistemi Tanımla satırı ya da toolbardan Lokal Koordinat Sistemi Tanımla ikonu tıklanır.
Program lokal koordinat sisteminin apsinin tanımlanmasını bekler.
İki nokta tıklanarak apsis tanımlanır. Lokal koordinat sisteminin apsisi belirli bir açıda tanımlanmak isteniyorsa 1.nokta tıklanır ve koordinat kutusunda A satırına açı değeri girilir ve klavyeden Enter tuşuna basılır. 2. nokta tıklanır, böylece lokal kooordinat sisteminin apsisi tanımlanmış olur. Ordinat ise apsise diktir.
İşlem sonlandığında lokal koordinat sistemi otomatik olarak etkin duruma geçer.
Araçlar/Yakalama/Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir satırı ya da toolbardan Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir ikonu tıklanırsa, lokal koordinat iptal edilir ve tekrar global koordinatlara dönülür. Herhangi bir aşamada Lokal Koordinat Sistemi Etkinleştir komutu tekrar tıklanırsa, son tanımlanmış lokal koordinat sistemi kullanır.