Perspektif - Görünüş Pencereleri ve Görüntü Konfigürasyonu

Perspektif ve görünüş pencereleri, planda çizilen 3-boyutlu objelerin yapılan seçime göre ön, arka, sol, sağ, alt, üst ve çeşitli yönlerden perspektif görüntülerinin görüntülendiği pencerelerdir. Yapılan görüntü konfigürasyonuna göre bu pencereler plan penceresinin çevresinde yer alırlar. Bu pencerelerin sağ üst köşesinde üç buton bulunur. Bu butonlardan;

Ekrandaki görüntü konfigürasyonunu seçmek için:

Görüntü ve perspektif pencereleri üzerinde farenin sağ tuşu tıklandığında açılan menüde “Görüntü Değiştir” satırı yer alır. Fare bu satırın üzerine getirildiğinde bir alt menü açılır. Bu menü üzerinde çeşitli görünüş ve perspektif görüntülere geçişi sağlayan komut satırları vardır. Bunlar Üst, Alt, Ön, Arka, Sağ, Sol, Perspektif ve Aksonometrik görünüşlerdir. Aksonometrik satırı altında bir menü daha açılır. Burada KuzeyDoğu, KuzeyBatı, GüneyDoğu ve GüneyBatı aksonometrik görüntü vb seçenekleri yer alır. Aksonometrik Görüntü Ayarlar satırı tıklanarak yeni aksonometrik görüntü seçenekleri ilave edilebilir.

Yeni aksonometrik görüntü seçenekleri ilave etmek için:

Görüntü pencerelerinde farenin sağ tuşu tıklanınca açılan menüden detay düzeyi de değiştirilebilir. Sağ tuş menüdeki Detay Düzeyi alt menüsünde Tel Çerçeve, Saklı Çizgi ve Katı olmak üzere üç türlü detay düzeyi vardır. İlgili satırlar tıklanarak penceredeki görüntü değiştirilebilir. Standart üç seçenek dışında, görüntüde daha ileri düzey değişiklikler yapmak da mümkündür. Bunun için:

Render Ayarları diyaloğundaki parametreler:

Sis var: İşaretlenirse sis etkisi dikkate alınır.  Sis rengi, minimum sis uzaklığı ve maksimum sis uzaklığı sisi etkileyen parametrelerdir.

Sis Rengi: Sis rengini seçmek için, renk butonu farenin sol tuşu ile tıklanır ve sol tuş basılıyken, açılan renk paletinde fare sürüklenir. Uygun renk üzerinde farenin sol tuşu bırakılır.

Minimum Başlangıç Uzaklığı  ve Sis Bitiş Uzaklığı: Minimum sis uzaklığı değeri kameradan itibaren sisin başladığı uzaklığı belirler. Minimum sis uzaklığından itibaren sis başlar ve maksimum sis uzaklığına kadar devam eder. Maksimum sis uzaklığı değerinden daha uzakta bulunan objeler sisten dolayı görünmezler. Birimi metredir.

Gölgelendirme: Düz ya da yumuşak seçeneklerinden biri seçilir.  Düz seçilirse gölge hatları keskin olur. Gölgeler keskin çizgilerle gösterilir. Yumuşak seçilirse, gölge hatları keskin (belirgin) değildir. Gölgelerin oluşması için ışık kaynağı tanımlamak gerekir.

Z Buffer Seçenekleri: Düşük bitli ekran kartları kullanılıyorsa, obje yüzeylerinde boşluklar oluşabilir. Normal standartlardaki ekran katları için Min. uzaklık ve max. uzaklık satırlarında yazan varsayılan değerler OpenGl render için uygundur. Görüntüde problem varsa min uzaklık satırına görüntüyü bozmayan en büyük değer, max. uzaklık satırına görüntüyü bozmayan en küçük değer girilir. Max uzaklık, min uzaklıktan küçük olamaz.

Doku kaplama: Buradaki seçeneklerden biri seçilir. Yukarıdan aşağıya doğru inildikçe görüntü kalitesi artar. Diğer taraftan görüntü kalitesinin ekran kartı ile de ilgisi vardır.

Görüntüleme: Buradaki üç seçenekten biri seçilir. Perspektif seçeneği tel çerçeve görüntüsüdür. Saklı (hidden) bakış yönüne göre görünmeyen hatların saklandığı görüntüdür. Katı seçeneği seçilirse dokularla kaplı katı modelleme yapılır.

Diğer bölümündeki parametrelerden “Tüm katları göster” seçeneği işaretlenirse, ilgili pencerede tüm katlar (yapının tamamı) görüntülenir.