Kat pencereleri içinde yeralan perspektif pencereleri, çizilen projeyi herhangi bir bakış açısından 3-boyutlu olarak görüntülemek için kullanılır.
Çizim alanına girilen her türlü 3-boyutlu obje aynı anda perspektif pencerelerinde de görüntülenir. Bu pencerelerdeki objeleri Tel Çerçeve, Saklı Çizgi ve Katı Model görüntü teknikleri ile görmek mümkündür.
Tel çerçeve görüntü tekniğinde görüntüler sadece çizgiler şeklinde görüntülenir. Saklı çizgi seçilirse, görüntüye giren obje yüzeyleri, ilgili obje ayarlarında seçilen obje çizim renkleri ile doldurulur. Katı model seçilmesi halinde, görüntüye giren objeler, ilgili objelere atanmış materyal dokuları ile doldurulurlar.
Görüntüleme tekniğini değiştirmek için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde fare imlecini Detay Düzeyi satırı üzerine getirin.
Burada açılan alt menüden Tel Çerçeve, Saklı Çizgi ya da Katı satırlarından istediğinizi farenin sol tuşu ile tıklayın. İlgili görüntü penceresi seçilen detay düzeyine gelecektir.
Bu üç teknik dışında, katı model görüntüleme ayarları istenirse kullanıcı tarafından belirli parametrelere müdahale edilmek sureti ile ayarlanabilir. Böyle bir ayarlama yapmak istiyorsanız;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde fare imlecini Detay Düzeyi satırı üzerine getirin.
Burada açılan alt menüden İleri Ayarlar satırını farenin sol tuşu ile tıklayın.
Karşınıza gelen Render Ayarları diyaloğunda gerekli değişiklikleri yapın ve Tamam butonunu tıklayarak diyalogdan çıkın.
Render Ayarları diyaloğundaki parametrelerle ilgili açıklamaları bu kitapta 3B Perspektif ve Katı Modelleme / Perspektif - Görünüş Pencereleri ve Görüntü Konfigürasyonu başlığı altında bulabilirsiniz.
Görünüş pencerelerinin sağ üst köşesinde üç buton bulunur. Bu butonlardan;
En sağdaki (ok işaretli) farenin sol tuşu ile tıklanırsa, ilgili görünüş penceresi ekranın tamamını kaplar. Aynı buton tekrar tıklandığında görünüş penceresi eski büyüklük ve pozisyonuna geri döner.
Ortadaki buton tıklanırsa, buton üzerindeki N harfi 1’e dönüşür. Bir daha tıklanınca 1 rakamı tekrar N harfine dönüşür. Buton üzerinde N harfi varsa, ilgili görünüş penceresinde projedeki tüm katlar görüntülenir. Eğer buton üzerinde 1 rakamı varsa, ilgili görünüş penceresi sadece ilgili katı gösterir.
Soldaki buton ilgili pencerede sadece seçilen objeleri ya da tüm objeleri görüntülemek için kullanılır. Default olarak bu butonun üzerinde A harfi görülür. Buton farenin sol tuşu ile tıklandığında üzerindeki harf S’ye dönüşür. Butonun üzerinde A harfi varken, planda girilmiş tüm 3-boyutlu objeler ilgili pencerede görülür. Sadece belirli objeler seçilip, sadece bu objelerin görüntelenmesi isteniyorsa ilgili objeler plan ya da diğer pencerelerden seçilir ve buton tıklanır. İlgili görünüş penceresinde seçili olmayan objeler gizlenir ve sadece seçili objeler görüntülenir. Seçili obje yoksa hiçbir obje görüntülenmez.
Perspektif pencerelerinde yapı modelini, farklı bakış açılarından bakarak incelemek mümkündür. İnteraktif Kamera ve Uçuş Modu komutları bu amaçla geliştirilmiştir.
İnteraktif Kamera komutu ile perspektif görüntüyü incelemek için;
İlgili perspektif penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüden İnteraktif Kamera satırını tıklayın. Fare imleci el haline dönüşecektir.
Perspektif penceresi üzerinde farenin sol tuşunu tıklayıp basılı tutarak imleci hareket ettirin. Perspektif dönecek, bakış açısı değişecektir.
Farenin sağ tuşunu tıklayıp basılı tutarak imleci yukarı aşağı hareket ettirin. İmlecin yukarı doğru hareketinde görüntü yakınlaşacak, aşağı doğru hareketinde uzaklaşacaktır.
Farenin sol tuşunu basılı tutup, aynı zamanda klavyeden Ctrl tuşunu da basılı tutar ve fare imlecini sağa-sola hareket ettirirseniz, görüntü sağa–sola kayacaktır. Bu durumda imleci yukarı-aşağı hareket ettirirseniz görüntü ileri-geri kayacaktır.
Farenin sağ tuşunu basılı tutup, aynı zamanda klavyeden Ctrl tuşunu da basılı tutar ve fare imlecini yukarı-aşağı hareket ettirirseniz, görüntü yukarı-aşağı kayacaktır.
İnteraktif Kamera modundan çıkmak için ilgili perspektif penceresi üzerinde fareyi çift tıklayın ya da klavyeden Esc tuşuna basın.
Uçuş Modu komutu ile perspektif görüntüyü incelemek için;
İlgili perspektif penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüden Uçuş Modu satırını tıklayın. Fare imleci kaybolacaktır.
Fareyi hareket ettirin. Perspektif görüntü fare hareketine bağlı olarak değişecektir.
Bu sırada klavyeden sağ ve sol ok tuşlarını kullanarak görüntüyü sağa-sola, Page Up ve Page Down tuşlarını kullanarak da yukarı-aşağı kaydırabilirsiniz. Yukarı ve aşağı ok tuşları ile de görüntüyü yaklaştırıp uzaklaştırabilirsiniz.
Uçuş modundan çıkmak için fareyi çift tıklayın ya da klavyeden Esc tuşuna basın.
Perspektif pencerelerindeki görüntüleri direkt olarak yazıcıya/çiziciye göndermek mümkün değildir. Ancak buradaki perspektiflerin vektörel çizimleri oluşturularak, bunların çizim çıktısını almak mümkündür. Perspektifleri vektör çizime dönüştürmek için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde Vektör Çizimi Oluştur satırını tıklayın. Vektör Çizimi Oluştur diyaloğu karşınıza gelecektir.
Buradan Tamam butonunu tıklayın.
Yeni bir 2-boyutlu pencere açılacak ve ilgili görünüş penceresindeki görünüş burada vektörel olarak oluşturulacaktır. Bu çizime iki boyutlu olarak müdahale edebilir, çizim çıktısını alabilirsiniz.
Perspektif pencereleri herhangi bir anda görünüş, plan ya da aksonometrik perspektif penceresine dönüştürülebilir. Bunun için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde fare imlecini Görüntü Değiştir satırı üzerine getirin.
Burada açılan alt menüden istediğiniz görüntü tipi üzerine farenin sol tuşu ile tıklayın. İlgili görünüş penceresi değişecektir.
Projede çeşitli noktalara kameralar yerleştirilip, bu kameralardan da perspektif görüntüleri incelemek mümkündür.
Çiz/Kamera komutu ile plan penceresinde kamera tanımladıktan sonra herhangi bir pencere üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde fare imlecini Görüntü değiştir satırı üzerine sürükleyin.
Burada açılan alt menüde tanımlı kameraların da isimleri görülecektir. İstediğiniz kamera satırını tıklayın. İlgili pencereye seçilen kamera bakış açısından perspektif görüntü gelecektir.
Kamera perspektiflerinde de yukarıda anlatıldığı gibi İnteraktif Kamera ya da Uçuş Modu komutları ile kamera bakış açısını değiştirerek perspektifi inceleyebilir, aynı şekilde vektör çizim de oluşturabilirsiniz.