Izgara sistemi, yatay x ve düşey y eksenlerinden başlayarak, bu eksenlere paralel, eşit aralıklarla çizilen yatay ve düşey çizgilerden oluşur. Bu çizgiler sanal çizgilerdir. Başka bir deyişle, bu çizgiler çıktılarda çizilmez. Varsayılan ayarlarla yeni bir proje açıldığında beyaz zemin üzerinde gri çizgilerle çizilmiş bir ızgara sistemi görülür. Varsayılan ızgara aralığı 2x2 metredir.
Projenin herhangi bir aşamasında ızgara açılıp kapatılabilir. Izgara çizgilerinin rengi, x ve y aralıkları ayarlanabilir. Izgara kesişim noktalarına atlanarak çizimler gerçekleştirilebilir.
Izgarayı kapatıp açmak için;
Açık(Ayarlar/Genel Ayarlar/Izgara ve Sınırlar) parametresinin önündeki kutucuğun üzerine farenin sol tuşu ile tıklanarak işaret kaldırılır.
Tamam butonu tıklanıp diyalogdan çıkılır. Izgara kapatılacak, çizim alanında görünmeyecektir.
Aynı şekilde Açık(Ayarlar/Genel Ayarlar/Izgara ve Sınırlar) parametresi işaretlenirse ızgara yine açılacaktır.
Izgara çizgilerinin rengini değiştirmek için;
Ayarlar/Genel Ayarlar tıklanır.
Açılan diyalogda, Izgara ve Sınırlar sekmesinde Izgara Ayarları bölümünde renk kutucuğu farenin sol tuşu ile tıklanır.
Tuş basılı tutularak, imleç açılan renk paleti üzerinde sürüklenir. İstenilen rengin üzerine gelindiğinde tuş bırakılır. Renk kutucuğunun seçilen rengi aldığı görülür.
Tamam butonu tıklanıp diyalogdan çıkıldığında ızgara rengi değişecektir.
Izgara aralıklarını değiştirmek için;
Ayarlar/Genel Ayarlar tıklanır.
Açılan diyalogda, Izgara ve Sınırlar sekmesine geçilir. Izgara Ayarları bölümünden X aralık ve Y aralık satırlarına X , Y, Z aralıkları için istenilen değerler yazılır. Bu değerler birbiriyle aynı olabileceği gibi, birbirinden farklı da olabilir.
Tamam butonu tıklanıp diyalogdan çıkıldığında ızgara sistemi, girilen yeni değerlere göre oluşturulacaktır.
Izgara ayarlarının projedeki bütün pencerelere uygulanması isteniyorsa, Genel Ayarlar sekmesine geçilir diyalogdaki Ayarları bütün çizim pencerelerine uygula satırı işaretlenir. Girilen ızgara ayarlarının sadece çalışılan pencere için geçerli olması isteniyorsa işaret konmaz.
Izgaraya atlama (kilitlenme);
Ayarlar/Genel Ayarlar tıklanır.
Açılan diyalogda, Çizim sekmesinde Kilitlenme Ayarları bölümünde Izgaraya kilitlen yazısının önündeki kutucuk farenin sol tuşu ile tıklanarak işaretlenir.
Tamam butonu tıklanarak diyalogdan çıkılır. Bu aşamadan sonra, çizim alanında herhangi bir işlem yapılmak istenildiğinde fare imleci sadece ızgara kesişim noktalarına atlayacaktır.
Izgaraya atlama modu, toolbarda bulunan Izgaraya Kilitlen ikonu tıklanarak da aktif ya da inaktif duruma getirilebilir.
Izgaraya kilitlenme aktif iken imleç sadece ızgara kesişim noktalarını yakalayabilir. Bu durumda ızgara kesişim noktaları dışındaki noktalarda herhangi bir işlem yapmak mümkün değildir. Ancak hem ızgara kesişimlerini yakalamak, aynı zamanda diğer noktalarda da işlem yapabilmek için geliştirilmiş diğer bir özellik daha vardır. Bu özellik, ızgarayı düğüm noktası gibi yakalama özelliğidir. Bu durumda imleç obje modundayken ızgara kesişimleri üzerine getirildiğinde, düğüm noktası üzerine getirilmiş gibi ızgara kesişim noktasını yakalar. Bununka birlikte obje düğüm noktaları ve çizim alanındaki diğer noktalarda da işlem yapmak mümkündür.
Programın default (varsayılan) ayarlarında ızgarayı düğüm noktası gibi yakalama modu aktiftir. Bu modu kapatmak ya da kapalı ise açmak için;
Ayarlar/Genel Ayarlar satırı tıklanır.
Çizim sekmesi tıklanır. Izgarayı düğüm noktası gibi yakala satırının önündeki kutu farenin sol tuşu ile tıklanır.
Kutucuk işaretli ise işaret kalkacak, işaretli değil ise işaretlenecektir. Modun aktif olması için kutucuğun işaretli olması gerekir.
Tamam butonunu tıklanarak diyalogtan çıkılır.
Yukarıda anlatılan ızgara sisteminin aralıkları istenilen şekilde ayarlanıp, ızgaraya kilitlenme modu ya da ızgaraya düğüm noktası gibi yakalam modu aktif duruma getirilerek çizimler kolayca oluşturulabilir. Ancak bu ızgara sistemi her zaman ihtiyaca cevap vermeyebilir. Bu gibi durumlarda akslar kullanılarak aralıkları ve açıları değişen her türlü ızgara sistemi oluşturulabilir.
Aks çizmek için;
Çiz/Objeler/Aks/Aks veya toolbardan Aks ikonu tıklanır.
Fare imleci aks çizimine hazırdır. Klavyeden Space-Bar tuşuna basılarak imleç yatay, düşey ve serbest (açılı) aks çizim pozisyonlarına getirilebilir.
Yatay aks çizmek için(Sıfır Derece);
İmleç klavyeden Space-Bar tuşuna basılarak yatay pozisyona getirilir.
Çizim alanından yatay aksın geçeceği bir nokta farenin sol tuşu ile tıklanır. Aks oluşacaktır.
Çizilen akstan belli bir mesafede ve bu aksa paralel yeni akslar oluşturmak için;
Çiz/Objeler/Aks/Aks veya toolbardan Aks ikonu tıklanır.
Açılan Aks toolbarındaki aks ofset toolboxuna öteleme mesafesi girilir ve hemen yanındaki Aks Ofset ikonu tıklanır.
Mevcut aksa paralel ve girilen değer kadar mesafede yeni bir aks oluşur.
Aynı işlem tekrarlandığında oluşacak olan üçüncü aksın mesafesi ikinci aks baz alınarak belirlenir. Başka bir deyişle mesafe son çizilen aksa göre belirlenir.
İstenilen bir aksa göre mesafe vermek için önce ilgili aks seçilir.
Daha sonra aks ofset işlemi uygulanır. Ofset mesafesi (+) ya da (-) olarak verilebilir. Bu, oluşturulacak aksın bakış yönüne göre hangi tarafa doğru oluşturulacağını belirler.
Düşey aks çizmek için(90 derece);
İmleç klavyeden Space-Bar tuşuna basılarak düşey pozisyona getirilir.
Çizim alanından düşey aksın geçeceği bir nokta farenin sol tuşu ile tıklanır. Aks oluşacaktır.
Yatay aks çizimi için yukarıda anlatılan durumlar, düşey aks çiziminde de geçerlidir.
Serbest (açılı) aks çizmek için;
İmleç klavyeden Space-Bar tuşuna basılarak serbest (eğik) pozisyona getirilir.
Çizim alanından eğik aksın geçeceği iki nokta farenin sol tuşu ile tıklanır. Aks oluşacaktır.
Eğik aks çizebilmek için iki nokta koordinatı, ya da bir nokta, bir de eğim (açı) bilmek gerekir. Nokta koordinatları ve açı Koordinat Kutusu kullanılarak girilebilir. Yukarıda anlatılan aks ofset işlemleri eğik akslar için de geçerlidir.
Yatay, düşey ve eğik akslar çizildikten sonra, bu aksların birbirlerini kestikleri noktalarda düğüm noktaları oluşur. İşte bu düğüm noktaları ızgara vazifesi görür. Toolbardan D.N. Kilitlen ikonu tıklanarak düğüm noktasına kilitlenme aktif hale getirilirse, fare imleci aks kesişim noktalarındaki bu düğüm noktalarına atlar. Bu şekilde çizimler kolayca oluşturulabilir. Akslarla oluşturulmuş ızgaranın başka bir avantajı da, ızgara sistemindeki herhangi bir aks taşınırsa, bu aksa bağlı diğer objeler de aksa bağımlı olarak hareket ederler. Fakat aksı silerseniz aks üzerindeki objeler silinmez. Başka bir deyişle, akslar ızgara olarak kullanıldıktan sonra istenirse silinebilir. Bu ızgara sistemi kullanılarak oluşturulan elemanlarda herhangi bir değişiklik olmaz.