Izgara Sistemi

Izgara sistemi, yatay x ve düşey y eksenlerinden başlayarak, bu eksenlere paralel, eşit aralıklarla çizilen yatay ve düşey çizgilerden oluşur. Bu çizgiler sanal çizgilerdir. Başka bir deyişle, bu çizgiler çıktılarda çizilmez. Varsayılan ayarlarla yeni bir proje açıldığında beyaz zemin üzerinde gri çizgilerle çizilmiş bir ızgara sistemi görülür. Varsayılan ızgara aralığı 2x2 metredir.

Projenin herhangi bir aşamasında ızgara açılıp kapatılabilir. Izgara çizgilerinin rengi, x ve y aralıkları ayarlanabilir. Izgara kesişim noktalarına atlanarak çizimler gerçekleştirilebilir.

Izgarayı kapatıp açmak için;

Izgara çizgilerinin rengini değiştirmek için;

Izgara aralıklarını değiştirmek için;

Izgaraya atlama (kilitlenme);

Izgaraya atlama modu, toolbarda bulunan Izgaraya Kilitlen ikonu tıklanarak da aktif ya da inaktif duruma getirilebilir.

Izgaraya kilitlenme aktif iken imleç sadece ızgara kesişim noktalarını yakalayabilir. Bu durumda ızgara kesişim noktaları dışındaki noktalarda herhangi bir işlem yapmak mümkün değildir. Ancak hem ızgara kesişimlerini yakalamak, aynı zamanda diğer noktalarda da işlem yapabilmek için geliştirilmiş diğer bir özellik daha vardır. Bu özellik, ızgarayı düğüm noktası gibi yakalama özelliğidir. Bu durumda imleç obje modundayken ızgara kesişimleri üzerine getirildiğinde, düğüm noktası üzerine getirilmiş gibi ızgara kesişim noktasını yakalar. Bununka birlikte obje düğüm noktaları ve çizim alanındaki diğer noktalarda da işlem yapmak mümkündür.

Programın default (varsayılan) ayarlarında ızgarayı düğüm noktası gibi yakalama modu aktiftir. Bu modu kapatmak ya da kapalı ise açmak için;

Yukarıda anlatılan ızgara sisteminin aralıkları istenilen şekilde ayarlanıp, ızgaraya kilitlenme modu ya da ızgaraya düğüm noktası gibi yakalam modu aktif duruma getirilerek çizimler kolayca oluşturulabilir. Ancak bu ızgara sistemi her zaman ihtiyaca cevap vermeyebilir.  Bu gibi durumlarda akslar kullanılarak aralıkları ve açıları değişen her türlü ızgara sistemi oluşturulabilir.

Aks çizmek için;

Yatay aks çizmek için(Sıfır Derece);

Düşey aks çizmek için(90 derece);

Serbest (açılı) aks çizmek için;

Eğik aks çizebilmek için iki nokta koordinatı, ya da bir nokta, bir de eğim (açı) bilmek gerekir. Nokta koordinatları ve açı Koordinat Kutusu kullanılarak girilebilir. Yukarıda anlatılan aks ofset işlemleri eğik akslar için de geçerlidir.

Yatay, düşey ve eğik akslar çizildikten sonra, bu aksların birbirlerini kestikleri noktalarda düğüm noktaları oluşur. İşte bu düğüm noktaları ızgara vazifesi görür. Toolbardan D.N. Kilitlen ikonu tıklanarak düğüm noktasına kilitlenme aktif hale getirilirse, fare imleci aks kesişim noktalarındaki bu düğüm noktalarına atlar. Bu şekilde çizimler kolayca oluşturulabilir. Akslarla oluşturulmuş ızgaranın başka bir avantajı da, ızgara sistemindeki herhangi bir aks taşınırsa, bu aksa bağlı diğer objeler de aksa bağımlı olarak hareket ederler. Fakat aksı silerseniz aks üzerindeki objeler silinmez. Başka bir deyişle, akslar ızgara olarak kullanıldıktan sonra istenirse silinebilir. Bu ızgara sistemi kullanılarak oluşturulan elemanlarda herhangi bir değişiklik olmaz.