Kat pencereleri içinde yer alan perspektif pencereleri, çizilen projeyi herhangi bir bakış açısından 3-boyutlu olarak görüntülemek için kullanılır.
Çizim alanına girilen her türlü 3-boyutlu obje aynı anda görünüş pencerelerinde de (ilgili bakış açısından görünüyorsa) görüntülenir. Bu pencerelerde bulunan objeleri Tel Çerçeve, Saklı Çizgi, Siyah Beyaz Saklı Çizgi, Katı Model, Kenar Çizgili Katı Model ve 3B Çerçeve görüntü teknikleri ile görmek mümkündür.
Tel çerçeve görüntü tekniğinde görüntüler sadece çizgiler şeklinde görüntülenirler. Saklı çizgi seçilirse, görüntüye giren obje yüzeyleri, ilgili obje ayarlarında seçilen obje çizim renkleri ile doldurulurlar. Siyah beyaz saklı çizgi seçilirse, dış konturlar siyah çizgilerle çizilip içleri beyaza boyanır. Katı model seçilmesi halinde, görüntüye giren objeler, ilgili objelere atanmış materyal dokuları ile doldurulurlar. Objelere materyal atanmamışsa, objeler kendi çizgi renkleri ile katı görüntü haline getirilirler. Kenar çizgili katı model seçilmesi halinde, görüntüye giren objelerin, dış çizgileri siyahla çizilir ve ilgili objelere atanmış materyal dokuları ile doldurulurlar. Objelere materyal atanmamışsa, objeler kendi çizgi renkleri ile katı görüntü haline getirilirler. 3B çerçeve seçeneğinde ise oluşturmuş olduğunuz sistemin statik modeli ekranda görülür.
Görüntüleme tekniğini değiştirmek için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Burada açılan menüden Tel Çerçeve, Saklı Çizgi, Siyah Beyaz Saklı Çizgi, Katı Model, Kenar Çizgili Katı Model ya da 3B Çerçeve satırlarından istediğinizi farenin sol tuşu ile tıklayın. İlgili görüntü penceresi seçilen detay düzeyine gelecektir.
Görünüş pencerelerinin sağ üst köşesinde üç buton bulunur. Bu butonlardan;
En sağdaki (ok işaretli) farenin sol tuşu ile tıklanırsa, ilgili görünüş penceresi ekranın tamamını kaplar. Aynı buton tekrar tıklandığında görünüş penceresi eski büyüklük ve pozisyonuna geri döner.
Ortadaki buton tıklanırsa, buton üzerindeki N harfi 1’e dönüşür. Bir daha tıklanınca 1 rakamı tekrar N harfine dönüşür. Buton üzerinde N harfi varsa, ilgili görünüş penceresinde projedeki tüm katlar görüntülenir. Eğer buton üzerinde 1 rakamı varsa, ilgili görünüş penceresi sadece ilgili katı gösterir.
Soldaki buton ilgili pencerede sadece seçilen objeleri ya da tüm objeleri görüntülemek için kullanılır. Default olarak bu butonun üzerinde A harfi görülür. Buton farenin sol tuşu ile tıklandığında üzerindeki harf S’ye dönüşür. Butonun üzerinde A harfi varken, planda girilmiş tüm 3-boyutlu objeler ilgili pencerede görülür. Sadece belirli objeler seçilip, sadece bu objelerin görüntelenmesi isteniyorsa ilgili objeler plan ya da diğer pencerelerden seçilir ve buton tıklanır. İlgili görünüş penceresinde seçili olmayan objeler gizlenir ve sadece seçili objeler görüntülenir. Seçili obje yoksa hiçbir obje görüntülenmez.
Perspektif pencerelerinin sağ üst köşesinde dört buton bulunur. Bu butonlardan;
En sağdaki (ok işaretli) farenin sol tuşu ile tıklanırsa, ilgili görünüş penceresi ekranın tamamını kaplar. Aynı buton tekrar tıklandığında görünüş penceresi eski büyüklük ve pozisyonuna geri döner.
Sağdan ikinci buton tıklanırsa, buton üzerindeki N harfi 1’e dönüşür. Bir daha tıklanınca 1 rakamı tekrar N harfine dönüşür. Buton üzerinde N harfi varsa, ilgili görünüş penceresinde projedeki tüm katlar görüntülenir. Eğer buton üzerinde 1 rakamı varsa, ilgili görünüş penceresi sadece ilgili katı gösterir.
Sağdan üçüncü buton ilgili pencerede sadece seçilen objeleri ya da tüm objeleri görüntülemek için kullanılır. Default olarak bu butonun üzerinde A harfi görülür. Buton farenin sol tuşu ile tıklandığında üzerindeki harf S’ye dönüşür. Butonun üzerinde A harfi varken, planda girilmiş tüm 3-boyutlu objeler ilgili pencerede görülür. Sadece belirli objeler seçilip, sadece bu objelerin görüntülenmesi isteniyorsa ilgili objeler plan ya da diğer pencerelerden seçilir ve buton tıklanır. İlgili görünüş penceresinde seçili olmayan objeler gizlenir ve sadece seçili objeler görüntülenir. Seçili obje yoksa hiçbir obje görüntülenmez.
En soldaki buton, mimari/kalıp planı moduna göre objeleri kapatır ya da açar. Mimari moddayken sadece mimari moda ait objeleri, statik moddayken sadece statik moda ait objeleri gösterir.
En sağdaki (ok işaretli) farenin sol tuşu ile tıklanırsa, ilgili görünüş penceresi ekranın tamamını kaplar. Aynı buton tekrar tıklandığında görünüş penceresi eski büyüklük ve pozisyonuna geri döner.
Ortadaki buton tıklanırsa, buton üzerindeki N harfi 1’e dönüşür. Bir daha tıklanınca 1 rakamı tekrar N harfine dönüşür. Buton üzerinde N harfi varsa, ilgili görünüş penceresinde projedeki tüm katlar görüntülenir. Eğer buton üzerinde 1 rakamı varsa, ilgili görünüş penceresi sadece ilgili katı gösterir.
Soldaki buton ilgili pencerede sadece seçilen objeleri ya da tüm objeleri görüntülemek için kullanılır. Default olarak bu butonun üzerinde A harfi görülür. Buton farenin sol tuşu ile tıklandığında üzerindeki harf S’ye dönüşür. Butonun üzerinde A harfi varken, planda girilmiş tüm 3-boyutlu objeler ilgili pencerede görülür. Sadece belirli objeler seçilip, sadece bu objelerin görüntelenmesi isteniyorsa ilgili objeler plan ya da diğer pencerelerden seçilir ve buton tıklanır. İlgili görünüş penceresinde seçili olmayan objeler gizlenir ve sadece seçili objeler görüntülenir. Seçili obje yoksa hiçbir obje görüntülenmez.
Perspektif pencerelerinde yapı modelini, farklı bakış açılarından bakarak incelemek mümkündür. İnteraktif Kamera ve Uçuş Modu komutları bu amaçla geliştirilmiştir.
İnteraktif Kamera komutu ile perspektif görüntüyü incelemek için;
İlgili perspektif penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüden İnteraktif Kamera satırını tıklayın. Fare imleci el haline dönüşecektir.
Perspektif penceresi üzerinde farenin sol tuşunu tıklayıp basılı tutarak imleci hareket ettirin. Perspektif dönecek, bakış açısı değişecektir.
Farenin sağ tuşunu tıklayıp basılı tutarak imleci yukarı aşağı hareket ettirin. İmlecin yukarı doğru hareketinde görüntü yakınlaşacak, aşağı doğru hareketinde uzaklaşacaktır.
Farenin sol tuşunu basılı tutup, aynı zamanda klavyeden Ctrl tuşunu da basılı tutar ve fare imlecini sağa-sola hareket ettirirseniz, görüntü sağa–sola kayacaktır. Bu durumda imleci yukarı-aşağı hareket ettirirseniz görüntü ileri-geri kayacaktır.
Farenin sağ tuşunu basılı tutup, aynı zamanda klavyeden Ctrl tuşunu da basılı tutar ve fare imlecini yukarı-aşağı hareket ettirirseniz, görüntü yukarı-aşağı kayacaktır.
İnteraktif Kamera modundan çıkmak için ilgili perspektif penceresi üzerinde fareyi çift tıklayın ya da klavyeden Esc tuşuna basın.
Uçuş Modu komutu ile perspektif görüntüyü incelemek için;
İlgili perspektif penceresi izerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüden Uçuş Modu satırını tıklayın. Fare imleci kaybolacaktır.
Fareyi hareket ettirin. Perspektif görüntü fare hareketine bağlı olarak değişecektir.
Bu sırada klavyeden sağ ve sol ok tuşlarını kullanarak görüntüyü sağa-sola, Page Up ve Page Down tuşlarını kullanarak da yukarı-aşağı kaydırabilirsiniz. Yukarı ve aşağı ok tuşları ile de görüntüyü yaklaştırıp uzaklaştırabilirsiniz. Hareket hızını klavyeden – ve + tuşlarına basarak ayarlayabilirsiniz. – tuşuna bastığınızda hareket yavaşlayacak, + tuşuna bastığınızda hareket hızlanacaktır. Bilgi satırında da hareket hızının ne olduğu yazılacaktır.
Uçuş modundan çıkmak için fareyi çift tıklayın ya da klavyeden Esc tuşuna basın.
Perspektif pencerelerindeki görüntüleri direk olarak yazıcıya/çiziciye göndermek mümkün değildir. Ancak buradaki perspektiflerin vektörel çizimleri oluşturularak, bunların çizim çıktısını almak mümkündür. Perspektifleri vektör çizime dönüştürmek için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde Vektör Çizimi Oluştur satırını tıklayın. Vektör Çizim Oluştur diyaloğu karşınıza gelecektir.
Buradan Tamam butonunu tıklayın.
Yeni bir 2-boyutlu pencere açılacak ve ilgili görünüş penceresindeki görünüş burada vektörel olarak oluşturulacaktır. Bu çizime iki boyutlu olarak müdahale edebilir, çizim çıktısını alabilirsiniz.
Perspektif pencereleri herhangi bir anda görünüş, plan ya da aksonometrik perspektif penceresine dönüştürülebilir. Bunun için;
İlgili görünüş penceresi üzerinde farenin sağ tuşunu tıklayın.
Açılan menüde fare imlecini Görüntü Değiştir satırı üzerine getirin.
Burada açılan alt menüden istediğiniz görüntü tipi üzerine farenin sol tuşu ile tıklayın. İlgili görünüş penceresi değişecektir.
Projede çeşitli noktalara kameralar yerleştirilip, bu kameralardan da perspektif görüntüleri incelemek mümkündür.
Perspektif penceresi üzerinde boş bir alanda farenin sağ tuşuna basın. Açılan menüden Kamera oluştur satırını tıklayın, kamera oluşturulacaktır.
Perspektif penceresinde boş bir alanda farenin sağ tuşuna basın. Açılan menüde fare imlecini Varsayılan Görünüş satırı üzerine sürükleyin.
Burada açılan alt menüde tanımlı kameraların da isimleri görülecektir. İstediğiniz kamera satırını tıklayın. İlgili pencereye seçilen kamera bakış açısından perspektif görüntü gelecektir.
Kamera perspektiflerinde de yukarıda anlatıldığı gibi İnteraktif Kamera ya da Uçuş Modu komutları ile kamera bakış açısını değiştirerek perspektifi inceleyebilir, aynı şekilde vektör çizim de oluşturabilirsiniz.