Radiosity hesabı yapılarak bir mekan içindeki gerçek ışık özelikleri bulunur. Bir mekanda düzgün ve yayınık olmak üzere farklı ışık etkileri oluşur. Örneğin başka hiçbir yüzeyden yansımayacak şekilde, yukarıdan masa yüzeyini aydınlatacak şekilde ışık kaynağı konulduğunda, masa yüzeyinde oluşan ışık düzgün ışıktır. Gerçekte ışık kaynakları, mekan içinde farklı yüzeylere çarparak geri döner ve başka yüzeylere çarpıp yansımaya devam ederler. Yansıma, yayınım gibi türlü etkilere maruz kalırlar ve içinde yaşadığımız mekanlardaki ışık etkisini oluştururlar. Bu tür aydınlatma da yayınık aydınlatmayı meydana getirir. Radiosity hesabı, mekanlardaki yüzey ve yansıma etkilerini hesaplayarak gerçek ışık özelliklerini bulmaya ve böylece gerçeğe en yakın render ve animasyonlar oluşturmayı sağlar.
Araçlar/Render Oluşturma/Radiosity Çözümü Olşltur satırını tıklayın
Radiosity ayarları diyalogu açılacaktır.
Burada kaliteyi belirleyen bölümdeki ok, kötüden iyi kaliteye doğru getirildiğinde, sağ tarafta bulunan değerler de program tarafından uygun değerlerini alır. Ok sağa doğru kaydırıldığında kalite artarken , sola doğru taşınınca düşer. Kalitenin artması hesap için gereken zamanında artması anlamına gelir. İstenen ışık özelliğini bulmak için birden çok kez hesap yaptırmak gerekebilir. Bu yüzden kalitenin ara adımlarda düşük tutulup, sonuç hesapta arttırılması daha uygun olacaktır.
Kullanıcı tanımlı kalite önündeki kutucuk mouse sol tuşuyla check’li hale getirildiğinde, sağ taraftaki parametrelere kullanıcı müdahale edebilir ve kendi ayarlarını yapar. Bunlar;
Ortalama eleman genişliği: Hesaplanacak objelerin oluşturuldukları yüzeylerin, ortalama eleman boyunu ifade eder. Bu değer azaltıldıkça daha iyi sonuç alınır.
Izgara çözünürlüğü: Bu parametreye girilen değer arttırıldıkça hassasiyet ve kalite artacaktır.
Yakınsamayı bitir: Radiosity hesabı sırasında, kriter 1’den başlayarak bitiş kriterine girilen değere doğru azalır. Bu azalış sırasında işlemin hangi değerde kesileceğini, bitiş kriterine girilen değer belirler.
Yakınsamayı bitir: Tekrarlama 0’dan başlayarak max tekrarlamada tanımlanan değere doğu ilerler. Buraya girilen değer işlemin hangi değerde kesileceğini gösterir. Yakınsamayı bitir ve max tekrarlamadan hangi değere daha önce ulaşılırsa işlem orada kesilir. Tekrarlamayı bitir tıklanarak radiosity çözümü bu değerlere ulaşılmadan da sonlandırılabilir.
Görüntüleme aralığı: Kaç karede bir yapılan ışık hesabının gösterileceğini ifade eder. Örneğin 40 girildiyse (40, 80, 120 vs) karelerde değişiklik gözlemlenebilir.
Tamam butonu tıklandığında radiosity çözümü oluşturulmaya başlanır. Render penceresi açılır ve belirlenen görüntüleme aralıklarında ışığın mekana etkisi görülür. İstenen aydınlatma, hesap bitmeden ön görüntüden sağlanmışsa tekrarlamayı bitir butonuna basılarak işlem kesilebilir.
Render ayarlarında radiosity sonucunu kullan seçeneği aktif hale getirilerek, yapılan radiosity hesabının kullanıldığı render görüntüler oluşturulur. İşaretli değil ise radiosity yapılmış olsa bile render’da görüntülenmez.