Render görüntü oluşturma

ideCAD Mimari programında her görünüm render edilebilir. Gerek iki boyutlu gerekse üç boyutlu renderlar oluşturmak mümkün olmaktadır. Yani herhangi bir görünüş, plan görüntü, perspektif veya kamera görünümler resim olarak oluşturulabilir.

Komuta Araçlar/Render Oluşturma/Render ulaşılabilir. Açılan render ayarları diyaloğunda:

Arka plan bölümünde arka planın rengi ve yüzey dokusuyla  ilgili ayarlar yapılır.

Arka plan rengini kullan: Bu seçenek aktifken arka plan, sadece seçilen renkle kaplanacaktır. Aktif renk üzerine sol klik yapılırsa renk tablosu açılır. Renk tablosundan bir renk seçilip kullanıcı tanımlı rengi ekle butonuna basılır. Tamam butonu tıklanıldığında aktif renk, seçilen renkle değiştirilecek ve bu renk arka plana fon olarak kullanılacaktır.

Arka plan bitmap’ini kullan: Arka planda tek renk yerine, bir yüzey dokusu kullanmak için bu seçenek aktif hale getirilir. Alttaki gri alana sol klik yapılır, dokular listesinden doku seçilir ve tamam tıklanır. Arka plan rengi olarak belirlenen  bitmap kullanılacaktır.

Bitmap’in pencereye yerleşimiyle ilgili iki farklı opsiyon bulunmaktadır. Bunlar:

Bitmap’i pencereye sığdır: Bitmap büyütülerek arka planın tamamını kaplayacak şekilde döşenir.

Bitmap’i pencereye ortala: Bu seçenek aktif hale getirildiğinde bitmap’in gerçek boyutu kullanılacak ve render penceresinin ortasına yerleştirilecektir.

Çözünürlük: Çözünürlük ayarları yapılır. X ve Y değerleri pixel cinsinden girilerek render penceresinin yatay ve dikey boyutları belirlenir.

Aktif görüntü ile  aynı: Render edilecek pencerenin boyutları dikkate alınır. Örneğin ön görüntüden render almak için, ön görüntü penceresi tıklanarak aktif hale getirilir. Aktif görüntü ile aynı seçeneği işaretliyken, ön görüntü penceresinin ekrandaki boyutları X/Y çözünürlük değerleri olarak alınır.

Bitmap çözünürlüğü ile aynı: Arka plan rengi olarak seçilen bitmap’in boyutlarında render alınır.

Kullanıcı tanımlı: Bu seçenek aktif olduğunda X ve Y çözünürlükleri girilebilir. Pencere boyutları bu değerlere göre alınır.

Aynı X/Y bitmap oranını kullan: Arka plan rengi olarak bir bitmap seçildiyse, bu seçenek aktif hale gelir. Bu opsiyon önündeki kutucuk işaretli ise bitmapin oranı kullanılarak X ve Y parametreleri değişir. X değeri girildiğinde Y değeri bu oranda hesaplanarak otomatik olarak yazılır.

Anti-alias: Obje kenar çizgilerinin render’da düzgün çıkması için kullanılır. Opsiyon önündeki kutucuk işaretlenince filtre genişliği girilebilir. Filtre genişliğine girilen değer arttığında kalite artışıyla birlikte render için gereken süre de uzar. Projeye göre 3,4,5 değerleri uygun olabilir. Değer 5’in üzerine çıktığında süre daha da uzar. Bu yüzden ara render çalışmalarında bu parametre yok sayılarak veya değer 3 ve daha küçük tutularak çalışılırsa daha süratli çalışılır. Sonuç render’da ise değeri arttırarak çalışmak kaliteli görüntü almak açısından faydalı olacaktır.

Sis: Başlangıç ve bitiş kirterlerlerine, sisin başlayacağı ve sonlandırılacağı mesafeler girilebilir  ve sis rengi seçilebilir.

Saha derinliği: Netlik ayarı yapmaya yarar. Uzaklık olarak girilen mesafedeki (tam o uzaklıkta bulunan objeler) net; o objenin önünde yada arkasında, yani girilen mesafeden küçük yada büyük değerlerdeki uzaklıklarda bulunan objeler bulanık çıkar.

Max yansıma: Objelerin max kaç yansıma yapacağı belirlenir. Bu özellik materyale  yansıtma özelliği tanımlandıysa dikkate alınacaktır.

Yalnız seçilen objelerin render’ını al: Projede, bazı objeler render edilmek isteniyorsa bunlar seçim yöntemlerinden biriyle seçilir. Render ayarlarında bu opsiyon işaretli ise, sadece seçilen objelerden render oluşturulur.

Gölgeleri hesapla: Seçenek aktif ise gölgeler hesaplanarak render görüntü alınacaktır.

Radiosity sonucunu kullan: Radiosity  çözümü oluşturulduysa, bu seçenek aktif hale getirilerek  render alınırken gerçek ışık etkileri kullanılır.

İstenilen ayarlar yapıldıktan sonra tamam butonuna basıldığğında render işlemine başlanır. Render işleminin herhangi bir aşamasında vazgeçmek istendiğinde esc tuşu kullanılır. Render görüntüsünü kaydetmek için dosya/kaydet kullanılır. Görüntü, bir isim verilerek istenilen formatda kaydıt edilebilir.